Drake 3D Technologie

Drake 3D scanner: werkelijk one of a kind

Sinds de aankondiging van de Drake 3D scanner is Thor3D overspoeld met aanvragen. Wij hadden gelijk met de aanname dat de markt behoefte heeft aan een 3D scanner die het allemaal kan: het 3D scanner van elk object van munt tot jacht. Echter is deze scanner niet gewoon een interessant idee dat werkelijkheid is geworden, de Drake 3D bevat hoogwaardige, gepatenteerde technologie (RU164082, december 2015) en innovatieve mathematische methodes.

Niet 1 maar 2 projectoren

Ten eerste is de Drake 3D scanner de enige scanner in de markt die gebruik maakt van een volledige nieuwe methode voor oppervlakte reconstructie met behulp van 2 projectoren in plaats van 1. De scanner gebruikt de projectoren om 2 verschillende sets van lijnen te creëren als een patroon. Het projectie schema (slide) wordt zo opgebouwd dat een patroon verantwoordelijk is voor de ruwe vastlegging terwijl het andere patroon (perpendicular) een precieze vastlegging realiseert. Deze duale methode stelt de scanner in staat om ongeëvenaard scherpe randen vast te leggen wat een zeer moeilijke taak is voor scanners die gebruik maken van de oude methode zoals ‘gecodeerd gestructureerd licht’ of ‘gecodeerd patroon’.

Niet 1 maar 2 camera’s

De Drake 3D werkt met een combinatie van 2 camera’s en 2 projectoren. Hoewel deze methode ook goed kan werken met slechts 1 camera hebben wij een tweede camera toegevoegd om meer en sneller data te vergaren. Feitelijk is er zelfs een 3de camera aanwezig in de Drake3D maar die wordt alleen gebruikt voor het vastleggen van textuur en niet van geometrie. Twee lichtpatronen worden dus tegelijkertijd geprojecteerd (verticaal en horizontaal) en door beide camera’s tegelijkertijd gezien. Hierdoor worden scherpe hoeken veel sneller vastgelegd.

De twee projectoren worden overigens niet alleen gebruikt om meer informatie te krijgen over de dichtheid van het geprojecteerde patroon maar ook over de dichtheid van de verbindingen (joints, plekken waar twee lijnen zich kruisen). Deze methode werkt het best wanneer een projector een patroon van strepen projecteert voor ruwe reconstructie en de tweede projector een set voor fijne reconstructie in tegenstelling tot het gebruik van slechts een projector.

Fourier transformatie methode

Ten slotte is Drake de enige 3D scanner in de markt die gebruik maakt van de Fourier transformatie methode. Deze geavanceerde rekenkundige benadering stelt de geïntegreerde software in staat om nauwkeurig de twee geprojecteerde lichtpatronen te scheiden waardoor wij kunnen werken met 2 individuele sets.

Met de hulp van de twee camera’s, kunnen wij 3D informatie vergaren van elk van de twee patronen met behulp van stereo reconstructie. Deze benadering geeft een mesh met een zeer hoge dichtheid, meer data en een hogere nauwkeurigheid.